Mønster-spørsmål


• DANSEKJOLEN
Legg opp maskene på p 3,5 og ikke p 3, slik det står i oppskriften.
Eller den pinnestørrelsen du må ha for å oppnå riktig strikkefasthet.

• Maskeantallet stemmer ikke når jeg skal sette merker øverst på Dansekjolen?
Når du starter å strikke Dansekjolen legger man opp 68 m (str 3-4 år), etter å ha strikket 4 pinner med riller skal man sette inn 3 merker. Start med å telle 23 masker - sett første merke. Tell videre fra dette merket til du kommer til 34 masker - sett det andre merket (dette er midten av arbeidet). Tell videre fra dette merket til du kommer til 45 m - sett det siste merket. Man skal altså ikke starte å telle på ny for hvert merke, men fortsette å telle for hvert merke.

• POCKET PLAYSUIT
Hvor skal jeg ta mål før jeg begynner å strikke lommer?
Pocket Playsuit måles fra skrittet; "til hele arbeidet måler ca. x cm".

• BABY BOHO BLANKET
Det er ingen rettelser i denne oppskriften, men en oppklaring av hvordan man strikker kantmaskene:
De 2 første maskene på pinnen (fra retten) strikkes slik: 1 kantmaske, 1 vr.
De 2 siste maskene på pinnen (på andre siden av / ) strikkes slik: 1 vr, 1 rett.
På vrangsiden strikkes de 2 første m på pinnen slik: 1 kantmaske, 1 r.
Og de 2 siste maskene på pinnen (på andre siden av / ) strikkes slik: 2 rett.

• BOBLEJAKKA
Det er ingen rettelser i denne oppskriften, men et tips til hvordan man strikker boblestrikk. Det finnes flere instruksjonsfiler som viser denne teknikken. Søk på "sjømannsbobler" eller "boblestrikk" på You Tube. Noen filmer viser en litt annen teknikk enn det som står beskrevet i Ministrikk sine oppskrifter, men resultatet er det samme.

• BAGGY BUKSA
På de to minste str er det oppgitt uriktige tall når man skal strikke legg. De ritkige tallene er som følger:
Strikk (10) 12 m forbi første sidemerke på forstykket, *sett (3) 3 m på hjelpep. foran arb. Strikk 1 m fra hjelpep. r sm med 1 m fra rundpinnen (3) 3 ggr. Sett deretter (3) 3 m på hjelpep. bak arb. Strikk 1 m fra hjelpep. r sm med 1 m fra rundpinnen (3) 3 ggr. (= (6) 6 m felt)*. Strikk (12) 20 m. Gjenta fra * til *. Strikk (10) 12 m, altså til neste sidemerke